E-mal

Adres korespondencyjny:

Turystyka przyjazdowa jako klucz do współpracy z Polonią!

📰 KOMUNIKAT PRASOWY

Profesjonalna turystyka przyjazdowa kluczem do skutecznej współpracy z Polonią – stanowisko ESPT w sprawie rządowej strategii na lata 2025–2030

Europejskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców Turystycznych (ESPT) aktywnie włączyło się
w konsultacje projektu Rządowej strategii współpracy z Polonią i Polakami za granicą na lata 2025–2030, przekazując do Ministerstwa Spraw Zagranicznych szczegółowe uwagi, w których zwraca uwagę na możliwość wsparcia potencjału, jaki tkwi w profesjonalnej turystyce przyjazdowej.

Jak podkreślił Łukasz M. Mikosz, prezes ESPT, branża turystyczna pragnie być partnerem rządu
w realizacji strategii i włączać się aktywnie w działania promujące Polskę wśród Polonii oraz lokalnych społeczności w krajach zamieszkania naszych rodaków. Jednym z głównych postulatów organizacji było poszerzenie zapisów strategii o realne instrumenty wspierające rozwój turystyki przyjazdowej, prowadzonej przez profesjonalnych organizatorów turystyki.

Strategia z niedopowiedzianym potencjałem

W ocenie ESPT, jeden z kluczowych punktów strategii – promowanie ofert turystycznych wśród Polonii – został potraktowany w założeniach zbyt powierzchownie i ograniczony do działań prowadzonych przez Polską Organizację Turystyczną (POT) oraz jej zagraniczne ośrodki. Jak zaznacza Mikosz, POT posiada zaledwie 16 przedstawicielstw, z których jedno jest obecnie zawieszone, a możliwości ich działania są ograniczone, bez realnego budżetu na skuteczne działania promocyjne.

Również inne wskazane w strategii podmioty, takie jak Instytuty Polskie czy organizacje społeczne, nie dysponują środkami umożliwiającymi prowadzenie szerokiej promocji turystycznej. Dlatego ESPT apeluje o stworzenie przejrzystego, dostępnego i nieobciążonego koniecznością wkładu własnego systemu finansowania działań promujących Polskę jako cel podróży turystycznych, a także dostępnego dla przedsiębiorców turystycznych, którzy mogą przekuć go w konkretny ruch turystyczny i zwiększyć swój potencjał operacyjny.

Placówki dyplomatyczne jako lokalne centra promocji turystyki

W swojej opinii ESPT wskazuje również na ogromny, lecz wciąż niewykorzystany potencjał placówek dyplomatycznych. Ambasady i konsulaty dysponują nie tylko odpowiednim zapleczem lokalowym, ale przede wszystkim cennymi bazami kontaktów z organizacjami polonijnymi, mediami i liderami opinii. W ocenie branży turystycznej to właśnie tam powinny być organizowane spotkania promujące polskie regiony, atrakcje, szlaki tematyczne czy oferty legalnie działających organizatorów turystyki przyjazdowej. Z tych możliwości z powodzeniem korzystają od lat takie kraje jak Włochy czy Hiszpania.

– W wielu przypadkach nie potrzeba nawet dodatkowych środków finansowych – mówi Mikosz. – Wystarczy dobra wola i koordynacja działań, by zamienić placówki dyplomatyczne w rzeczywiste centra promocji Polski.

Turystyka jako narzędzie budowania tożsamości i więzi

ESPT zwróciło również uwagę na potencjał, jaki kryje się w miejscach pamięci historycznej związanych z Polską, znajdujących się poza jej granicami. Organizowanie wokół nich tematycznych wyjazdów turystycznych może nie tylko zwiększyć zainteresowanie Polską wśród obywateli krajów goszczących Polonię, ale także wspierać budowanie więzi tożsamościowych
i narodowych wśród Polaków mieszkających za granicą. Co więcej, spotkania organizowane przy okazji takich wyjazdów stwarzają unikalną możliwość bezpośredniej wymiany informacji
i doświadczeń – z korzyścią zarówno dla turystów, jak i lokalnych społeczności.

Walka z szarą strefą – konieczność wsparcia legalnych organizatorów

W swojej opinii ESPT ostrzega również przed rosnącym zjawiskiem chałupniczo organizowanej turystyki przyjazdowej, często przez osoby mieszkające za granicą, które nie posiadają odpowiednich zezwoleń, zabezpieczeń i wiedzy. Tego typu nielegalna działalność stwarza realne zagrożenie dla bezpieczeństwa uczestników, ale również osłabia pozycję profesjonalnych, legalnych organizatorów. Stowarzyszenie apeluje o uświadamianie społeczności polonijnych oraz wspieranie działań zmierzających do nawiązywania współpracy z podmiotami spełniającymi wymogi działalności organizatora turystyki działającymi w Polsce.

Potrzebne wsparcie i koordynacja

– Jako organizacja zrzeszająca głównie małe i średnie firmy turystyczne, chcemy wspólnie
z rządem tworzyć skuteczne mechanizmy promocji Polski, które przynoszą korzyści wszystkim stronom – podkreśla Mikosz. – Potrzebujemy jednak rzeczywistego wsparcia ze strony MSZ,
a przede wszystkim jasnego komunikatu skierowanego do placówek dyplomatycznych, że współpraca z legalną branżą turystyczną jest wartością, która przekłada się na wymierne efekty.

Uwagi Europejskiego Stowarzyszenia Przedsiębiorców Turystycznych są wyraźnym sygnałem, że profesjonalna turystyka może i powinna być jednym z fundamentów skutecznej strategii współpracy z Polonią i Polakami za granicą – nie tylko jako narzędzie promocji, ale również budowania tożsamości, więzi i bezpieczeństwa.

Link: https://www.gov.pl/web/norwegia/projekt-rzadowej-strategii-wspolpracy-z-polonia-i-polakami-za-granica-2025-2030?fbclid=IwY2xjawKFeH1leHRuA2FlbQIxMAABHlROGEdyTlw2CN25keLlz78TiVxd6E70ZLvKr0M6k6Rg-CxFRXHUVBBRYh1r_aem_49B0GfEzlcYYqPFM7_f7wg