E-mal

Adres korespondencyjny:

STATUT

Europejskiego Stowarzyszenia Przedsiębiorców Turystycznych z siedzibą w Warszawie


Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Europejskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców Turystycznych zwane dalej
Stowarzyszeniem posiada osobowość prawną.
2. Stowarzyszenie może używać nazwy skróconej ESPT.
3. Stowarzyszenie może posługiwać się tłumaczeniem nazwy na języki obce.
§ 2
Nazwa Stowarzyszenia jest prawnie zastrzeżona.
§ 3
Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej i cały świat, a siedzibą
miasto stołeczne Warszawa.
§ 4
1. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków. Do prowadzenia
swych spraw może zatrudniać pracowników.
2. Stowarzyszenie zrzesza swoich członków na zasadzie dobrowolności, partnerstwa i
wzajemnego poszanowania interesów.
§ 5
Stowarzyszenie może używać logotypu i pieczęci na zasadach określonych w przepisach
szczegółowych.
§ 6
1. Stowarzyszenie może powoływać jednostki terenowe – oddziały, zarówno w kraju jak i poza
jego granicami.
2. Oddziały mogą uzyskiwać osobowość prawną na wniosek zarządu oddziału lub z inicjatywy
własnej zarządu stowarzyszenia.
3. Decyzja o utworzeniu oddziału oraz o uzyskaniu przez oddział osobowości prawnej następuje
w drodze uchwały zarządu.
4. Oddział uzyskuje osobowość prawną z chwilą jego rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym
lub równorzędnym rejestrze prowadzonym w innym kraju.
§ 7
1.Czas trwania Stowarzyszenia jest nieograniczony.
2. Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnym
celu działania.
Rozdział II
Cele Stowarzyszenia i sposoby realizacji
§ 8
1. Celem Stowarzyszenia jest:
1) Reprezentacja członków Stowarzyszenia w kraju i za granicą.
2) Opieka prawna i pomoc członkom.
3) Reprezentacja interesów członków stowarzyszenia przed organami państwowymi w celu
opiniowania i tworzenia regulacji prawnych dotyczących rynku turystycznego
4) Współpraca z innymi organizacjami i instytucjami pokrewnymi w celu propagowania i
rozpowszechniania wiedzy na temat turystyki.
5) Kształtowanie i propagowanie zasad etyki w działalności pośrednictwa, doradztwa
turystycznego i organizowania turystyki.
6) Podnoszenie kwalifikacji merytorycznych członków Stowarzyszenia i innych osób
związanych z jego działalnością.
7) Integracja środowiska związanego z pośrednictwem, organizacją i doradztwem
turystycznym.
8) Podnoszenie znaczenia roli agentów turystycznych.
9) Organizowanie życia koleżeńskiego członków Stowarzyszenia.
10) Organizacja imprez edukacyjnych.
11) Działania w zakresie aktywizacji sportowej i promowania zdrowego stylu życia.
12) Promowanie i wspieranie turystyki dzieci i młodzieży wraz z edukacją w tym zakresie.
13) Promowanie i wspieranie turystyki senioralnej.
14) Edukacja prawna
15) Działania promocyjne związane ze sportem i rekreacją.
16) Pomoc humanitarna.
17) Prowadzenie szeroko rozumianej działalności charytatywnej,
18) Organizowanie działań i współdziałanie w przedsięwzięciach zapewniających warunki
rozwoju gospodarki turystycznej oraz jej doskonalenie.
19) Popularyzowanie ruchu turystycznego na terenie Polski oraz popularyzacja ruchu
turystycznego między Polską, a innymi państwami.
§ 9
1. Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
1) Reprezentowanie członków Stowarzyszenia w kontaktach z wszelkimi podmiotami oraz
organami administracji państwowej.
2) Współdziałanie z odpowiednimi instytucjami i organizacjami w sprawach związanych z
szeroko rozumianą działalnością turystyczną zarówno w kraju jak i za granicą.
3) Organizację i prowadzenie działalności informacyjnej, promocyjnej, szkoleniowej,
badawczej i wydawniczej.
4) Organizowanie pomocy prawnej.
5) Organizację i realizacje współzawodnictwa.
6) Prowadzenie działalności integrującej członków Stowarzyszenia poprzez aktywność
kulturalną, rekreacyjną i towarzyską.
7) Organizowanie działań reklamujących członków Stowarzyszenia.
8) Inicjowanie akcji wolontariatu oraz zachęcanie członków i sympatyków Stowarzyszenia
do czynnego udziału w istniejących wydarzeniach organizowanych przez partnerskie
instytucje i organizacje – zarówno w kraju jak i za granicą.
9) Inicjowanie, opiniowanie i promowanie aktów prawnych dotyczących ważnych kwestii
gospodarczych i społecznych szeroko rozumianej branży turystycznej.
§ 10
1. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, na ogólnych zasadach
określonych w odrębnych przepisach.
2. Dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia służy realizacji celów Statutowych i nie
może być przeznaczony do podziału między jego członków.
3. Do nabywania, zbywania i obciążania majątku, nieruchomości oraz dysponowania
środkami Stowarzyszeni upoważniony jest Zarząd Stowarzyszenia.
4. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie:
1) 18.13.Z: Działalność usługowa związana z przygotowywaniem do druku
2) 47.19.Z: Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych
sklepach
3) 47.91.Z: Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub
Internet
4) 58.11.Z: Wydawanie książek
5) 58.12.Z: Wydawanie wykazów oraz list (np. adresowych, telefonicznych)
6) 58.13.Z: Wydawanie gazet
7) 58.14.Z: Wydawanie czasopism i pozostałych periodyków
8) 58.19.Z: Pozostała działalność wydawnicza
9) 59.11.Z: Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów
telewizyjnych
10) 58.29.Z: Działalność wydawnicza w zakresie pozostałego oprogramowania
11) 59.20.Z: Działalność w zakresie nagrań dźwiękowych i muzycznych
12) 62.01.Z: Działalność związana z oprogramowaniem
13) 62.02.Z: Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki
14) 62.03.Z: Działalność związana z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi
15) 62.09.Z: Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i
komputerowych.
16) 63.11.Z: Przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i
podobna działalność
17) 63.12.Z: Działalność portali internetowych
18) 63.99.Z: Pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, gdzie indziej
niesklasyfikowana
19) 66.29: Pozostała działalność wspomagająca ubezpieczenia i fundusze emerytalne
20) 70.22.Z: Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i
zarządzania
21) 71.20.B: Pozostałe badania i analizy techniczne
22) 72.19.Z: Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk
przyrodniczych i technicznych
23) 72.20.Z: Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk społecznych i
humanistycznych
24) 73.11.Z: Działalność agencji reklamowych
25) 73.12.A: Pośrednictwo w sprzedaży czasu i miejsca na cele reklamowe w radio i telewizji
26) 73.12.B: Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach
drukowanych
27) 73.12.C: Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach
elektronicznych (Internet)
28) 73.12.D: Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w pozostałych mediach
29) 73.20.Z: Badanie rynku i opinii publicznej
30) 74.20.Z: Działalność fotograficzna
31) 74.90.Z: Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej
niesklasyfikowana
32) 79.11.A.: Działalność agentów turystycznych
33) 79.90.B: Działalność w zakresie informacji turystycznej
34) 79.90.C: Pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji, gdzie indziej
niesklasyfikowana
35) 82.11.Z: Działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura
36) 82.19.Z: Wykonywanie fotokopii, przygotowywanie dokumentów i pozostała
specjalistyczna działalność wspomagająca prowadzenie biura
37) 82.30.Z: Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów
38) 82.99.Z: Pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej,
gdzie indziej niesklasyfikowana
39) 84.12.Z Kierowanie w zakresie działalności związanej z ochroną zdrowia, edukacją,
kulturą oraz pozostałymi usługami społecznymi, z wyłączeniem zabezpieczeń
społecznych
40) 85.51.Z: Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych
41) 85.52.Z: Pozaszkolne formy edukacji artystycznej
42) 85.59.B: Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane
43) 85.60.Z: Działalność wspomagająca edukację
44) 93.19.Z: Pozostała działalność związana ze sportem
45) 93.29.Z: Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna
46) 94.11.Z: Działalność organizacji komercyjnych i pracodawców
47) 94.12.Z: Działalność organizacji profesjonalnych
48) 94.99.Z: Działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej
niesklasyfikowana
5. Rok obrotowy Stowarzyszenia pokrywa się z rokiem kalendarzowym.
Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki.
§ 11
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
1) członków zwyczajnych,
2) członków wspierających.
3) członków honorowych
§ 12
1. Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne, bez względu na miejsce
zamieszkania, siedzibę czy miejsce prowadzenia działalności.
2. Osoba prawna będąca członkiem Stowarzyszenia jest reprezentowana przez osobę fizyczną
wskazaną w deklaracji członkowskiej (przedstawiciel).
3. Zmiana przedstawiciela dokonywana jest pisemnie i zwrotnie potwierdzana przez Zarząd
Stowarzyszenia.
§ 13
1. Członkiem honorowym może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w rozwój
idei Stowarzyszenia lub w inny szczególny sposób zasłużyła się dla Stowarzyszenia lub
turystyki.
2. Członków Stowarzyszenia przyjmuje w drodze uchwały, zwykłą większością głosów
Zarząd, na podstawie pisemnej deklaracji.
3. Członkowie zwyczajni, wspierający i honorowi należą organizacyjnie do właściwego
terenowego Oddziału.
4. Warunkiem uzyskania członkostwa zwyczajnego jest złożenie deklaracji i opłata składki,
jeśli takowa została ustalona przez Zarząd.
§ 14
1. Członek zwyczajny ma prawo do:
1) czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia,
2) zgłaszania opinii i wniosków pod adresem władz Stowarzyszenia,
3) zaskarżania do Walnego Zebrania Członków uchwały Zarządu Stowarzyszenia o
skreśleniu z listy członków,
4) czynnego udziału w pracach Stowarzyszenia,
5) korzystać z uprawnień wynikających z działalności statutowej Stowarzyszenia,
6) korzystania z urządzeń, świadczeń i pomocy Stowarzyszenia.
2. Członek zwyczajny obowiązany jest do:
1) przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia,
2) regularnego opłacania składek i innych świadczeń na rzecz Stowarzyszenia,
3) brania udziału w pracach Stowarzyszenia,
4) troszczyć się o dobre i rozwój Stowarzyszenia,
5) etycznego działania w ramach prowadzonej przez siebie działalności zawodowej.
4. Członek wspierający ma obowiązek udzielania pomocy finansowej, naukowej lub w
jakiejkolwiek innej formie wspierania działania Stowarzyszenia.
§ 15
1. Członek wspierający i honorowy, z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego,
posiada prawa określone w § 14 ust. 1 pkt. 2 – 6
2. Członek wspierający i honorowy ma prawo brać udział – z głosem doradczym – w
statutowych władzach Stowarzyszenia.
3. Członek wspierający posiada obowiązki określone w § 14 ust. 2 pkt. 1-5.
4. Członkowie honorowi zwolnieni są z opłacania składek członkowskich.
§ 16
1. Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
1) dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia, zgłoszonej na piśmie
Zarządowi,
2) śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka,
3) wykluczenia ze Stowarzyszenia,
4) rozwiązania Stowarzyszenia.
2. Wykluczenie ze Stowarzyszenia może nastąpić w przypadku:
1) stwierdzenia rażącego naruszenia zasad statutowych, nieprzestrzegania
postanowień, uchwał i regulaminów, zasad i etyki,
2) rażącego naruszenia dobrego imienia Stowarzyszenia,
3) podejmowanie przez członka działań na szkodę i wbrew interesom Stowarzyszenia,
4) zalegania z opłatą składek członkowskich lub innych zobowiązań, przez okres
przekraczający 6 miesięcy.
3. W przypadku określonym w ust. 1 pkt. 1 – 3 orzeka podając przyczyny skreślenia lub
wykluczenia.
4. W przypadku określonym w ust. 1 pkt. 4 orzeka Zarząd na wniosek Sądu Koleżeńskiego
lub z własnej inicjatywy, jeśli Sąd Koleżeński nie został powołany.
5. Osoba wykluczona lub skreślona ma prawo wniesienia odwołania do najbliższego
Walnego Zebrania Członków.
6. Do osób, którym odmówiono prawa członkostwa stosuje się odpowiednio zasady
określone w ust. 5.
Rozdział IV
Organy Stowarzyszenia
§ 17
1. Władzami Naczelnymi Stowarzyszenia są:
1) Walne Zebranie Członków,
2) Zarząd,
3) Komisja Rewizyjna,
4) Sąd Koleżeński (jeśli Walne Zebranie Członków zdecyduje się na jego powołanie).
§ 18
1. Kadencja Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego trwa 5 lat, a ich wybór odbywa się
w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej 2/3 ogólnej
liczby uprawnionych członków.
2. Jeżeli walne zebranie nie wybierze w wyznaczonym terminie członków któregokolwiek organu
władzy Stowarzyszenia, ich kadencja zostaje przedłużona automatycznie o kolejne 5 lat.
3.Uchwały Zarządu, podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy
obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków (kworum), chyba, że statut
stanowi inaczej. Zgromadzeni mogą uchwalić głosowanie tajne.
4. Uchwały Komisji Rewizyjnej, podejmowane są w głosowaniu jawnym, bezwzględną
większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków
(kworum), chyba, że statut stanowi inaczej. Na podstawie uchwały pełnego składu Komisja
Rewizyjna może podejmować uchwały w głosowaniu tajnym.
5. Do reprezentowania Stowarzyszenia na zewnątrz uprawniony jest Prezes Stowarzyszenia lub
Wiceprezes.
6.Odwołanie członka władz Stowarzyszenia przed upływem kadencji może nastąpić przez Walne
Zebranie Członków większością 2/3 głosów oddanych w głosowaniu przy obecność co najmniej
2/3 ogólnej liczby uprawnionych członków.
7.Odwołanie członka władz Stowarzyszenia może nastąpić na wniosek:
1) Zarządu,
2) Komisji Rewizyjnej,
3) Sądu Koleżeńskiego,
4) 30% członków Stowarzyszenia.
§ 19
W przypadku ustąpienia, wykluczenia lub śmierci członka władz Stowarzyszenia w trakcie
kadencji, skład osobowy władz jest uzupełniany spośród niewybranych kandydatów wg
kolejności uzyskanych głosów. Liczba wybranych w ten sposób członków władz nie może
przekraczać ½ liczby członków pochodzących z wyboru.
§ 20
1. Jednostkami terenowymi Stowarzyszenia są oddziały. Zarząd Stowarzyszenia powołuje i
określa jego zasięg terytorialny, siedzibę i kompetencje.
2. Oddziały mogą posiadać osobowość prawną.
3. Decyzję odnośnie do uzyskania osobowości prawnej przez Oddział podejmuje Zarząd
Stowarzyszenia z inicjatywy własnej lub na wniosek Zarządu Oddziału.
4. Władzami Oddziału nieposiadającego osobowości prawnej jest Zarząd Oddziału.
5. Władzami Oddziału posiadającego osobowość prawną są:
1) Zarząd Oddziału,
2) Komisja Rewizyjna Oddziału,
3) Członkowie Oddziału mogą ze swego grona powołać Sąd Koleżeński Oddziału.
§ 21
1.Kadencja Zarządu Oddziału, Komisji Rewizyjnej Oddziału i Sądu Koleżeńskiego Oddziału
Stowarzyszenia trwa 3 lata.
2. Jeżeli nie wpłynie wniosek o wyborze nowych władz Oddziału, ich kadencja zostaje
przedłużona o kolejne trzy lata.
3. Na wniosek ½ członków Oddziału Zarząd Stowarzyszenia powołuje nowy skład władz Oddziału.
4. Uchwały Zarządu Oddziału Stowarzyszenia, podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą
większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków
(kworum), chyba, że statut stanowi inaczej.
5. Uchwały Komisji Rewizyjnej Oddziału, podejmowane są w głosowaniu jawnym, bezwzględną
większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków
(kworum), chyba, statut stanowi inaczej. Na podstawie uchwały pełnego składu Komisja
Rewizyjna Oddziału może podejmować uchwały w głosowaniu tajnym.
§ 22
W przypadku ustąpienia, wykluczenia lub śmierci członka władz Oddziału Stowarzyszenia w
trakcie kadencji, skład osobowy tych władz uzupełniany jest spośród niewybranych kandydatów,
wg kolejności uzyskanych głosów. Liczba wybranych w ten sposób członków władz nie może
przekroczyć 1/2 liczby członków pochodzących z wyboru.
Walne Zebranie Członków
§ 23
6. Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
7. W Walnym Zebraniu Członków biorą udział:
1) z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni,
2) z głosem doradczym – członkowie wspierający, honorowi i zaproszeni goście.
§ 24
1. Walne Zebranie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
2. Sprawozdawcze Walne Zebranie Członków zwołuje się raz w roku, sprawozdawczo-wyborcze
w terminie określonym w § 18 ust.1.
3. Walne Zebranie Członków obraduje wg uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
4. Obradami Walnego Zebrania kieruje Prezydium w składzie: przewodniczący i sekretarz.
5. Prezydium Walnego Zebrania wybierane jest w głosowaniu jawnym, bezwzględną większością
obecnych członków spośród członków Stowarzyszenia.
6. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje w szczególnie uzasadnionych przypadkach:
1) Zarząd,
2) Komisja Rewizyjna,
3) 30% członków Stowarzyszenia.
7. O miejscu, terminie i porządku obrad Walnego Zebrania Członków Zarząd Główny
powiadamia członków co najmniej na 14 dni przed terminem zebrania.
8. Uchwały Walnego Zebrania Członków dotyczące wyboru władz Stowarzyszenia zapadają w
głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów przy obecności co najmniej 2/3 ogólnej
liczby członków.
9. Uchwały Walnego Zebrania Członków w pozostałych sprawach zapadają zwykłą większością
obecnych uprawnionych członków.
§ 25
1. Do kompetencji Walnego Zebrania w szczególności należy:
1) uchwalenie statutu i jego zmian,
2) wybór i odwoływanie członków władz Stowarzyszenia,
3) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Stowarzyszenia,
4) podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku,
5) określanie głównych kierunków działania i celów Stowarzyszenia,
6) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
7) udzielania Zarządowi i Komisji Rewizyjnej absolutorium za okres objęty sprawozdaniem,
8) podejmowanie uchwał w innych sprawach wniesionych pod obrady.
2. Walne Zebranie Członków może odbywać się w formie stacjonarnej, hybrydowej lub z
wykorzystaniem środków komunikowania na odległość (online).
§ 26
1. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd Stowarzyszenia:
1) z własnej inicjatywy,
2) na żądanie Komisji Rewizyjnej,
3) na pisemny wniosek, co najmniej 1/3 liczby zarządów Oddziałów lub 50% członków
zwyczajnych.
2. Zarząd jest zobowiązany zwołać Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków w ciągu 2 miesięcy,
od dnia otrzymania żądania lub wniosku określonego w ust. 1 pkt. 2 i 3.
3. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których
zostało zwołane.
Zarząd
§ 27
1. Zarząd Stowarzyszenia jest naczelną władzą Stowarzyszenia. Kieruje on całokształtem
działalności Stowarzyszenia, zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków, reprezentuje
je na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zebraniem Członków.
2. Zarząd składa się z minimum 3 członków w tym Prezesa Zarządu, minimum jednego
Wiceprezesa i Członków Zarządu.
3. Osobami uprawnionymi do reprezentowania Zarządu są: Prezes Zarządu lub Wiceprezes.
4. Zasady działania Zarządu ustala regulamin uchwalony przez Zarząd.
5. Posiedzenia Zarządu odbywają nie rzadziej niż 2 razy w roku.
§ 28
1. Do zakresu działania Zarządu należy:
1) realizacja programu celów Stowarzyszenia oraz wykonywanie uchwał Walnego Zebrania
Członków,
2) ustalanie budżetu Stowarzyszenia,
3) sprawowanie zarządu nad majątkiem Stowarzyszenia,
4) podejmowanie decyzji w sprawie nabycia lub zbycia majątku nieruchomego, ruchomego
i innego,
5) podejmowanie decyzji w sprawie zatrudniania i zwalniania pracowników,
6) zwoływanie Walnego Zebrania Członków,
7) podejmowanie uchwał w sprawach przyjmowania i wykluczania członków,
8) składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków,
9) uchwalanie regulaminów przewidzianych w statucie,
10) kierowanie bieżącą działalnością Stowarzyszenia,
11) organizowanie i prowadzenie działalności gospodarczej,
12) podejmowanie uchwał w sprawie zlecania wykonania prac osobom fizycznym i prawnym,
13) prowadzenie dokumentacji członkowskiej,
14) ustalanie wysokości składek członkowskich i regulaminu ich pobierania,
15) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą, opracowywanie projektów uchwał i
regulaminów,
16) powoływanie i rozwiązywanie jednostek terenowych – oddziałów, określanie zasięgu ich
działania oraz siedziby,
17) koordynowanie i nadzór nad działalnością jednostek terenowych,
18) rejestracja powołanych władz Oddziałów,
19) zawieszanie w czynnościach Zarządów Oddziałów, jeżeli ich działalność jest niezgodna z
przepisami prawa, postanowieniami statutu lub uchwałami władz Stowarzyszenia,
20) zawieszanie uchwał Zarządów Oddziałów, w razie ich sprzeczności z przepisami prawa,
postanowieniami statutu oraz uchwałami władz nadrzędnych,
21) uchwalanie regulaminów określonych przepisami szczegółowymi statutu, w tym
ramowych regulaminów Zarządów Oddziałów,
22) rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządów Oddziałów.
2. W razie zawieszenia Zarządu Oddziału, Zarząd Stowarzyszenia powołuje Zarząd Tymczasowy
Oddziału, który pełni swoje funkcje do czasu wyboru nowego Zarządu Oddziału.
Komisja Rewizyjna
§ 29
1. Komisja Rewizyjna jest organem Stowarzyszenia powołanym do sprawowania kontroli nad
jego działalnością.
2. Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków.
§ 30
Do zakresu działania Głównej Komisji Rewizyjnej należy:
1) kontrolowanie całokształtu działalności Stowarzyszenia,
2) występowanie do Zarządu Stowarzyszenia z wnioskami wynikającymi z
przeprowadzonych kontroli,
3) prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w razie
stwierdzenia niewywiązywania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków, a także
prawo żądania zwołania posiedzenia Zarządu,
4) zwołanie Walnego Zebrania Członków, w razie niezwołania go przez Zarząd w terminie
ustalonym statutem,
5) składanie na Walnym Zebraniu Członków wniosków o udzielenie (lub odmowę
udzielenia) absolutorium naczelnym władzom Stowarzyszenia,
6) składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków,
7) przeprowadzanie co najmniej raz w roku kontroli gospodarki finansowej i majątku
Stowarzyszenia.
§ 31
3. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Stowarzyszenia.
4. Komisja Rewizyjna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
5. Komisja Rewizyjna konstytuuje się na pierwszym posiedzeniu po jego wyborze, w pełnym
składzie, wybiera ze swojego grona przewodniczącego i uchwala regulamin,
6. Komisja Rewizyjna ma prawo żądania od członków i władz Stowarzyszenia wszystkich
szczebli złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw.
§ 32
W przypadkach określonych w §26 pkt.1 ust.3 Walne Zebranie Członków winno być zwołane w
terminie nie dłuższym niż 30 dni od daty zgłoszenia żądania, a posiedzenie Zarządu nie później
niż w terminie 14 dni od daty zgłoszenia żądania.
Rozdział V
Jednostki terenowe Stowarzyszenia – oddziały i ich władze
§ 33
l. Dla sprawnej realizacji zadań wynikających ze statutu Zarząd Stowarzyszenia powołuje
oddziały, wg zasad określonych w statucie.
2. Rozwiązanie oddziału następuje na podstawie uchwały Zarządu Stowarzyszenia w przypadku:
1) zaprzestania faktycznej działalności przez Oddział.
2) złożenia przez Zarząd Oddziału wniosku o rozwiązanie Oddziału.
§ 34
Władzami Oddziału są władze określone w § 20 ust. 5.
§ 35
Zarząd Oddziału kieruje działalnością Stowarzyszenia na terenie swego działania.
§ 36
1. Zarząd Oddziału składa się z 3 członków.
2. Przepisy § 27 pkt. 2 – 4 stosuje się odpowiednio.
3. Posiedzenia Zarządu Oddziału odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na rok.
4. Posiedzenia Zarządu Oddziału zwoływać może każdy z Członków Zarządu Oddziału.
§ 37
1. Do zakresu działania Zarządu Oddziału należy:
1) wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia i Zarządu Stowarzyszenia.
2) uchwalanie budżetu Oddziału.
3) zarządzanie majątkiem Oddziału w ramach posiadanych pełnomocnictw,
4) organizowanie działalności gospodarczej Oddziału oraz nadzór i kontrola nad tą działalnością,
5) zaciąganie zobowiązań finansowych w ramach posiadanych upoważnień,
6) przyjmowanie członków zwyczajnych, wspierających i honorowych,
7) wnioskowanie do Zarządu Głównego o skreślenie członków z powodu naruszania zasad
statutowych,
8) składanie wniosków do Zarządu Głównego o rozwiązanie Oddziału,
9) składanie sprawozdań ze swej działalności do Zarządu Głównego,
10) zwoływanie zebrań członków Oddziału.
§ 38
Szczegółowy tryb i zasady działania Zarządów Oddziałów określa regulamin uchwalony przez
Zarząd Stowarzyszenia.
§ 39
Komisja Rewizyjna Oddziału jest władzą powołaną do sprawowania kontroli działalności Zarządu
Oddziału.
§ 40
Komisja Rewizyjna Oddziału składa się z 3 członków.
§ 41
1. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej Oddziału należy:
1) kontrola działalności Zarządu Oddziału,
2) współpraca z Komisją Rewizyjną Stowarzyszenia,
3) przedstawianie Zarządowi Oddziału uwag, wniosków i zaleceń pokontrolnych dotyczących
działalności statutowej i finansowej Oddziału,
4) zgłaszanie Zarządowi Stowarzyszenia umotywowanych wniosków o uchylenie uchwał Zarządu
Oddziału sprzecznych z postanowieniami prawa, statutu lub uchwałami władz nadrzędnych,
5) przedkładanie Zarządowi Stowarzyszenia sprawozdań ze swojej działalności.
§ 42
Komisja Rewizyjna Oddziału jest zobowiązana przeprowadzić kontrolę działalności Zarządu
Oddziału co najmniej jeden raz do roku.
§ 43
Członkowie Komisji Rewizyjnej Oddziału nie mogą pełnić innych funkcji we władzach
Stowarzyszenia.
§ 44
Szczegółowy tryb i zasady działania Komisji Rewizyjnych Oddziałów określa regulamin uchwalony
przez Komisję Rewizyjną Stowarzyszenia.
§ 45
1. Sąd Koleżeński składa się z 3 – 5 członków. Nie mogą oni pełnić funkcji w innych władzach
Stowarzyszenia.
2. Sąd Koleżeński wybiera ze swojego grona przewodniczącego i uchwala regulamin swojego
działania.
3. Do kompetencji Sądu Koleżeńskiego należy ocenianie postępowania członków Stowarzyszenia
co do zgodności z zasadami i celami statutu oraz rozstrzyganie sporów pomiędzy członkami
Stowarzyszenia.
4. Postępowanie przed Sądem Koleżeńskim otwierane jest na wniosek:
1) osoby zainteresowanej,
2) Komisji Rewizyjnej,
3) Zarządu Stowarzyszenia
4) własny Sądu Koleżeńskiego.
5. Rozstrzygnięcia Sądu Koleżeńskiego wydawane są w formie orzeczenia.
6. Stronom sporu przysługuje odwołanie od orzeczenia Sądu Koleżeńskiego do Zarządu
Stowarzyszenia lub najbliższego Walnego Zebrania Członków.
§ 46
Do zakresu działania Sądu Koleżeńskiego należy:
1) rozpoznawanie spraw związanych z naruszeniem przez członków postanowień statutu,
2) rozpoznawanie i rozstrzyganie sporów pomiędzy członkami a władzami Stowarzyszenia,
3) orzekanie w kwestiach zgodności wewnętrznych przepisów i decyzji władz Stowarzyszenia ze
statutem,
4) składanie na Walnym Zebraniu Członków sprawozdań ze swojej działalności.
§ 47
Sąd Koleżeński może nakładać kary organizacyjne:
1. Upomnienia.
2. Nagany.
3. Zawieszenia w prawach członkowskich na okres od 1-go do 6-ciu miesięcy
4. Wykluczenia ze Stowarzyszenia.
Rozdział VI
Majątek i fundusze
§ 48
1. Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości, fundusze, wartości
niematerialne i prawne.
2. Majątek ten przeznaczony może być wyłącznie do realizacji celów statutowych.
§ 49
1. Źródłami powstania majątku Stowarzyszenia są:
1) wpisowe i składki członkowskie,
2) darowizny, zapisy i spadki,
3) wpływy z działalności statutowej Stowarzyszenia (dochodów z własnej działalności, dochody
z majątku Stowarzyszenia),
4) dotacje, subwencje,
5) korzyści z ofiarności publicznej,
6) publikacji i działalności wydawniczej materiałów informacyjnych i opiniotwórczych,
7) innych źródeł.
2.Składki członkowskie powinny być wpłacane wg zasad określonych przez Zarząd
Stowarzyszenia.
3. Wysokość wpisowego i składek określa Zarząd Stowarzyszenia w uchwalonym przez siebie
regulaminie.
4. Kwoty określone przez Zarząd Stowarzyszenia i pochodzące z wpływów w Oddziale, Zarząd
Oddziału odprowadza w terminie 14 dni od momentu otrzymania, na konto Zarządu
Stowarzyszenia.
5.Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość, zgodnie z
obowiązującymi przepisami.
6. Wszelkie wpływy i korzyści określone w ust.1 nie podlegają zwrotowi.
§ 50
1. Dla ważności oświadczenia woli, jak również wszelkich pism w przedmiocie praw i
obowiązków majątkowych wymagane są podpisy:
1) Do kwoty 5000 złotych Prezesa Zarządu lub Wiceprezesa
2) Powyżej kwoty 5000 złotych Prezesa Zarządu i Wiceprezesa działających łącznie
2. Dla ważności oświadczenia woli, jak również wszelkich pism w przedmiocie praw i
obowiązków majątkowych Oddziału przekraczających równowartość 5000 złotych
wymagane są podpisy: Prezesa Zarządu Stowarzyszenia i Wiceprezesa.
3. Dla ważności innych pism i dokumentów dotyczących Oddziału wymagane są podpisy dwóch
członków zarządu oddziału.
Rozdział VI
Zmiana statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia
§ 51
1. Uchwalenie statutu lub jego zmiana oraz podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia przez
Walne Zebranie Członków wymaga kwalifikowanej większości 2/3 głosów, przy obecności co
najmniej 2/3 uprawnionych do głosowania.
2. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie Członków określa sposób
przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia majątku Stowarzyszenia.
3. W sprawach dotyczących rozwiązania i likwidacji Stowarzyszenia, nie uregulowanych w
statucie, mają odpowiednie zastosowanie przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r.
Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. 1989 r. Nr 20 poz. 104 z późniejszymi zmianami).
4. W przypadku braku kworum Zarząd może zwołać kolejne Walne Zebranie Członków w tym
samym dniu i określić tryb podejmowania uchwał.

Uchwalony w dniu 10 stycznia 2025 r.
przez założycieli Stowarzyszenia Europejskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców Turystycznych